דף הבית
מי אני
טיפולים
אבחונים
אבחון פסיכולוגי
אבחון פסיכו-דידקטי משולב
אבחון דידקטי
אבחון הפרעות קשב וריכוז
אבחון מוכנות לכיתה א'
אבחון הדלגה
ארועים
בתקשורת
מאמרים
שאלות ותשובות
יצירת קשר
שאלות ותשובות
להתקשרות מהירה
שם:
טלפון:
דוא"ל:
נושא:
דף הבית
>>
שאלות ותשובות
גודל גופן
אA
אA
אA
שאלות ותשובות
AD(H)D הפרעות קשב וריכוז
מה זה AD(H)D?
הפרעת קשב וריכוז, עם או בלי היפראקטיביות (
ADHD
-Attention Deficit Hyperactivity Disorder או
ADD
-Attention Deficit Disorder) היא הפרעה בהתפתחות שמאופיינת ברמה גבוהה של חוסר קשב, פעילות יתר ואימפולסיביות. זוהי אחת ההפרעות השכיחות ביותר בקרב ילדים. הסימנים להפרעה זו באים לידי ביטוי על פי רוב כבר בילדות המוקדמת, אם כי פעמים רבות היא מאובחנת רק בגיל ביה"ס, חטיבת הביניים או התיכון. זוהי הפרעה מתמשכת (כלומר, אינה תקופתית), והיא משפיעה על רוב תחומי החיים: לימודים, התנהגות, תקשורת בינאישית, תפקוד רגשי וחברתי ומשפחה. אצל חלק מהילדים הסימפטומים של ההפרעה (במיוחד ההיפראקטיביות) מתמתנים עם גיל ההתבגרות, במקרים רבים ההפרעה – ובמיוחד קשיי הקשב וריכוז – מתמשכים גם אל תוך גיל ההתבגרות והבגרות. הפרעה זו היא מולדת, נובעת ממקור נוירולוגי ולא ניתן לייחסה להפרעות נוירולוגיות, רגשיות, קוגניטיביות, בעיות רפואיות והתפתחותיות אחרות, או לתנאים סביבתיים מסוימים.
איך ההפרעה באה לידי ביטוי?
במקרים רבים מגלה הילד או המתבגר קשיים ב:
מילוי כללים והוראות
עקביות בתגובות
בהתמדה בקשב ובהימנעות מהסחות
הפעלת עכבות (ואז סוף מעשה אינו במחשבה תחילה)
פעילות יתר (היפראקטיביות)
איך מאבחנים?
האבחון שנעשה אצלנו תלוי בסיבת ההפניה. חלק מהילדים עוברים אבחון פסיכולוגי או פסיכודידקטי מלא, ואחרים עוברים אבחון ממוחשב (
MOXO
) בשילוב עם שאלוני קונרס מלאים שממלאים הצוות החינוכי וההורים.
איך מטפלים?
הטיפול היעיל בתלמידים עם הפרעת קשב וריכוז הוא רב-ממדי, וכולל התערבות על ידי אנשי מקצוע שונים תוך תיאום ביניהם ושיתוף פעולה עם הילד ועם משפחתו.
הוא יכול לכלול טיפול תרופתי, טיפול פסיכולוג לילד והדרכת הורים (המתמקדת בקבלת מידע על ההפרעה והשלכותיה בגילאים שונים ועיצוב התנהגות), הדרכה לצוות החינוכי וייעוץ תזונתי.
לפרטים לגבי טיפול בהפרעות קשב וריכוז
צרו קשר
מעוניינים לקרוא עוד על הפרעת קשב וריכוז?
www.facebook.com/drerez
www.alhasapa.co.il/TheBlog4.asp
חדש! הצעות להורים כיצד להתמודד עם ילדים עם AD(H)D תחת איום הטילים - סרטון הדרכה (נא לפתוח רמקולים)
הפרעות בריכוז וקשב - איבחון, הערכה וטיפול: מאת אגודת הפסיכיאטרים בישראל
http://www.hebpsy.net/linkRedirect.asp?id=973
הריטלין לא עוזר לילד בהפרעת הקשב? יש לזה סיבה: מאת ד"ר איתי גל
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3522012,00.html
הפרעות קשב וריכוז: על ריטלין ותרופות אחרות: מאת ד"ר איתי גל
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3136577,00.html
הפרעת קשב וליקויי למידה – מי יעזור אם הכיתה גדולה מדי וההורים עסוקים? מאת נופר ישי-קרין
http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1370
המדריך לשיתוף פעולה בין הורים לילד עם ADHD עם ביה"ס: מאת מיכל כץ ודרורית גיל
http://www.hebpsy.net/linkRedirect.asp?id=1239
עצור, לומדים להאט! מדריך לצעירים, להבנת הפרעות קשב, ריכוז והתנהגות.
האתר מיועד לילדים בעלי ADHD ומטרתו לאפשר היכרות של הילד עם ההפרעה ממנה הוא סובל, הבנה טובה יותר של הקושי ואולי אף שיפור התמודדותו של הילד עם ההפרעה. נבנה על-ידי נעמה ומבוסס על חוברת הדרכה של פ.א. קווין ושטרן מ. יהודית בהוצאת גלילה.
http://web.mscc.huji.ac.il/techedu/techedu/talmidim/naama/naama1.html
לקויות למידה
מה הן לקויות למידה?
ישנן
הגדרות רבות
ללקויות למידה, וזו אחת מהן:
לקויות למידה נובעות מהפרעה נוירולוגית. כאשר לילד יש אינטליגנציה תקינה (ממוצעת ומעלה), אם אין לו לקות שמיעה או ראיה חמורה או לקויות חושיות אחרות, או בעיות רגשיות משמעותיות שיכולות להסביר את הקשיים הלימודיים שהוא חווה, והוא גדל והתפתח בסביבה אשר איפשרה ועודדה למידה, אז עולה החשד שיש לו לקות או לקויות למידה.
אם נגדיר זאת באופן פשוט יותר, לקות למידה נובעת מהשוני שבה מוחו של הילד פועל. למרות שהילד יכול להיות חכם כמו חבריו ואף יותר, הוא מתקשה בקריאה, בכתיבה, באיות, בתהליכי חשיבה, בזכירה או בארגון מידע.
לא ניתן לרפא לקות למידה - היא הפרעה שהאדם מתמודד איתה לכל אורך חייו. אבל, עם זיהוי נכון של מקורות הקושי, ועם תמיכה מתאימה, התאמות בלימודים ועזרה מאנשי מקצוע, תלמידים עם לקויות למידה יכולים להצליח בביה"ס, בתיכון וגם בהמשך חייהם.
ההורים יכולים מאוד לסייע לילדם עם הלקות למידה להגיע להישגים אלו. הדרך לעשות זאת היא לעודד את כישוריהם, להכיר ולהבין את קשייהם, להכיר את המסגרת החינוכית בה לומד ילדם ואת זכויותיו, ולעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע כדי ללמוד כיצד להתמודד בהצלחה עם הקשיים הספציפיים של ילדם.
כמה מלקויות הלמידה הנפוצות ביותר הן:
לקויות בתחום הקריאה
לקויות בתחום החשבון
לקויות בתחום הכתיבה
לקויות בעיבוד מידע חזותי ו/או שמיעתי
לקויות למידה לא מילוליות
לפרטים לגבי טיפול בלקויות למידה
צרו קשר
לקויות שמיעה
לאה, נערה כבדת שמיעה הלומדת בחטיבת ביניים, הופנתה לייעוץ בשל ביישנות, קושי בתקשורת בינאישית ובדידות חברתית.
מתן, ילד כיתה ג' מושתל שלמד בכיתה ג' רגילה הופנה אלי לטיפול פסיכולוגי בשל בדידות וקושי ביצירת קשרים חברתיים.
שקד, נער חרש דובר שפת סימנים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD)הופנה לטיפול עקב קושי בשליטה בכעס.
ללקות השמיעה של ילד חרש או כבד שמיעה יש השפעה לא רק על השמיעה,השפה והדיבור. כמו חלוק נחל המושלך אל מי אגם ויוצר גלים, כך הליקוי בשמיעה משפיע גם על תפקודים חברתיים, בינאישיים ורגשיים של הילד או המתבגר. כמובן שההשפעה של החרשות היא גם על ההורים, האחים והסבים. בראשית דרכי כפסיכולוג, הסיבה שבחרתי לעשות את ההסבה מחינוך לפסיכולוגיה היתה העניין הרב שלי בהשלכות הפסיכולוגיות של התפתחות של ילד עם לקות שמיעה, והרצון לסייע ולתמוך בו ובהוריו בתהליך זה.
לדברי
דיוויד לוטרמן
, "כדי לסייע בהתמודדות מוצלחת עם ההסתגלות והחינוך של אנשים אשר שמיעתם נפגעה, אנשי המקצוע צריכים לגלות רגישות להיבטים הרגשיים של אובדן שמיעה... ירידה בשמיעה משפיעה על המערך המשפחתי כולו, ואנשי מקצוע נדרשים להקדיש זמן ותשומת לב לכל בני המשפחה - גישה המטפלת בכל המערך המשפחתי ומאפשרת ביטוי רגשות, תניב את התוצאות הטובות ביותר לבעלי ירידה בשמיעה."
מדוע כדאי להפנות את הילד או המתבגר שלכם דווקא לפסיכולוג מומחה
בתחום לקויות שמיעה?
ישנם מעט מאוד פסיכולוגים בארץ בעלי נסיון וידע מקצועי בטיפול בילדים ובמתבגרים חרשים או כבדי שמיעה. בכל מקרה של הפניה, פסיכולוג מומחה בלקויות שמיעה צריך לעשות הבחנה בין קשיים פסיכולוגיים שאופייניים לגילאים מסוימים, בין בעיות רגשיות או חברתיות שאינן קשורים ללקות השמיעה או להשלכותיה, ובין קשיים רגשיים וחברתיים שנובעים מהחרשות. הבחנה זו חשובה להבנת הרקע לבעיה, להגדרת מטרות הטיפול ולבניית התכנית הטיפולית.
לפרטים על טיפול פסיכולוגי לילדים עם לקויות שמיעה / חרשות, והדרכת הורים
צרו קשר
בני נוער עם לקות שמיעה ושתל קוכליארי - תפקוד רגשי חברתי
רבים מבני הנוער עם לקות שמיעה ושתל קוכליארי מתמודדים עם סוגיות מורכבות בתחום החברתי והרגשי, כגון זהות והשתייכות קבוצתית, בדידות וקושי ביצירת קשרים חברתיים. מצגת זו מתארת ממצאים עדכניים בתחום חדש זה. לצפייה במצגת בפורמט pdf.
לחצו כאן
.
טורים העוסקים בלקות שמיעה במשפחה ובהשלכותיה:
הורות ותקשורת במשפחה עם הורה אחד או יותר עם לקות שמיעה
טיפול או מסלול מכשולים
תלות מול עצמאות
קבלת הילד החירש / כבד השמיעה ע"י ההורים
כיצד ניתן לסייע להורים בתהליך הסתגלותם לילד עם לקות שמיעה?
לגדול בעולם של דממה כיצד יכולים אנשי מקצוע לסייע ולתמוך בהורים חרשים וכבדי שמיעה בדרך להורות טובה
חג החירות, חרשות ומה שביניהם
התפתחות רגשית של ילדים חרשים וכבדי שמיעה בינקות ובילדות המוקדמת
אנשים יפים עם לקויות שמיעה...תיראו מה שיוזמה ונחישות יכולים לעשות
כישורים חברתיים
כישורים חברתיים
לפרטים לגבי פיתוח כישורים חברתיים , טיפול בקשיים חברתיים,
דימוי עצמי נמוך ורגישות
צרו קשר
חרדות
הפרעות חרדה: כיצד הטיפול הפסיכולוגי
יכול לסייע לילד עם הפרעות חרדה ?
יוסי תלמיד כיתה ט', הופנה אלי בעקבות התקף חרדה שהיה לו כשהלך לישון אצל חברו.
ענבר פחדה כל כך מזריקות, עד שלא ניתן היה לחסן אותה או לתת לה זריקת הרדמה במהלך טיפול שיניים, והיא נאלצה לעבור טיפול שיניים בהרדמה מלאה.
שי פחד כל כך מכלבים, עד שלא יכול היה לצאת לטיולים עם המשפחה או עם הצופים.
ניצן בת ה-7 החלה לבלות יותר ויותר זמן במקלחת, מקרצפת שוב ושוב את גופה מחשש שאינה נקייה מספיק או ששכחה לרחוץ חלק מגופה.
כולנו, ילדים ומבוגרים, חשים לחץ, מועקה או אפילו חרדה במידה כזו אחרת מפעם לפעם. מצבים שונים כמו מבחן, כניסה לגן או לכיתה א', מעבר מחטיבה לתיכון, גיוס לצבא, חיסונים וכד' יכולים לגרום לרגשות חרדה אצל הילד או המתבגר. כשהחרדה היא ברמה נמוכה, היא מאפשרת לו להישאר חד וערני ולהתמקד בהתמודדות עם מה שהוא תופש כאיום או כמצב מאתגר.
אולם, הפרעות חרדה הן סיפור אחר לגמרי
. החרדה גורמת למצוקה ולחץ משמעותיים לאורך תקופת זמן, עד כדי הפרעה של ממש לחייו של הילד או המתבגר. התכיפות והעוצמה של החרדה הן לעיתים משתקות. למרבה המזל, טיפול מתאים ויעיל יכול לסייע לילדים ולמתבגרים להצליח ולנהל חיים רגילים.
כיצד החרדה באה לידי ביטוי?
חלק מהתופעות שחווה ילד חרד הן קוצר נשימה, פעימות לב מהירות, פרפרים בבטן עד כאבי בטן, רעד, סחרחורת.
האם זה לא יעבור כשהילד יגדל? למה בכלל להגיע לטיפול?
כאשר הפרעות חרדה אינן מטופלות יש לכך השלכות חמורות. הילד או המתבגר מפתח "התנהגויות הימנעות" כדי להימנע ממצב שיכול לעורר את התקף החרדה, ואז מתפתחת "חרדה מפני החרדה". הילד יכול להימנע ממחויבויות משפחתיות, מפעילויות עם חברים ואף מהליכה לביה"ס.
במקרים מסוימים, כאשר הפרעת החרדה אינה מקבלת מענה מקצועי והולם הילד או המתבגר נמצאים בסיכון להפרעות רגשיות אחרות כגון דיכאון, וישנה פגיעה משמעותית בחיי חברה, משפחה ולימודים.
האם קיים טיפול יעיל עבור הפרעות חרדה?
בהחלט כן! ניתן לטפל ברוב המקרים של הפרעת חרדה ע"י באמצעות אנשי מקצוע בתחום הרפואה והפסיכולוגיה.
ישנן כמה גישות לטיפול פסיכולוגי (פסיכותרפיה) – כולל טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, בינאישי, פסיכודינמי וסוגים נוספים - אשר יכולים לסייע לילדים ולמתבגרים עם הפרעות חרדה. הטיפול הפסיכולוגי עוזר למטופל לזהות את הסימנים של החרדה, את הגורמים שמקדמים/מעכבים אותה, ונותנים להם דרכים להגביר את הסיכוי לשלוט בה במקום שהיא תשלוט בהם. לפי פרסום של המוסד הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב
(National Institute of Mental Health)
http://www.nimh.nih.gov/health/publications/anxiety-disorders/complete-publication.shtml#pub8
הטיפול היעיל ביותר בהפרעות חרדה כולל הן טיפול התנהגותי והן טיפול קוגניטיבי. טיפול התנהגותי כולל טכניקות המאפשרות להפחית או להפסיק את ההתנהגויות הלא רצויות שנובעות מהפרעת החרדה, כגון הרפיה.
במהלך טיפול קוגניטיבי המטופל לומד להבין כיצד מחשבותיו תורמות לתסמינים (סימפטומים) של הפרעת החרדה, וכיצד לשנות מחשבות אלה כדי להקטין את הסיכוי להתקף חרדה ואת עוצמתו. כאשר משלבים את המודעות הגבוהה יותר של המטופל לתהליכי החשיבה שלו וטכניקות התנהגותיות ניתן לסייע לילד או למתבגר להתמודד בהדרגה ולשאת יותר ויותר מצבים מעוררי לחץ וחרדה במסגרת התנסות בטוחה תוך קבלת תמיכה.
במקרים מסוימים, ועל פי חוות דעת רפואית (של פסיכיאטר ילדים ונוער) יש צורך גם בטיפול תרופתי בשילוב עם הטיפול הפסיכולוגי, תוך שיתוף פעולה בין הפסיכיאטר לפסיכולוג המטפל.
לפרטים לגבי טיפול בחרדות (הפרעות חרדה)
צרו קשר
שליטה בכעס
שליטה בכעס
האם קיבלתם שיחות טלפון בהולות מביה"ס?
האם המורה התקשרה וסיפרה שהילד מתקשה לשלוט בכעסו?
האם התפרצויות זעם וכעס גורמות לילדכם לקשיים לימודיים או חברתיים, בביה"ס או בבית?
ילדים רבים מתקשים להתמודד באופן יעיל עם כעסים. חלקם מתפרצים, וחלקם צוברים את הכעס עד לפיצוץ. אם אחד מהתיאורים לעיל מתאים לילדיכם, אתם מוזמנים ליצור קשר לקבלת ייעוץ לגבי הדרכת הורים או טיפול פרטני בילדכם, בגישה שהוכחה מחקרית כיעילה לשיפור השליטה בכעס.
מחוננים
parenting gifted children.pdf
סדנאות משחקים
סדנת משחקים למבוגרים
מחקרים אחרונים גילו כי המוח שלנו גמיש ומסוגל להסתגל לשינויים גם בגיל מבוגר, אבל תפקוד תקין של המוח תלוי במידה רבה בנו ובמאמץ שנשקיע בו. ככל שנגרה יותר את המוח ובאופן תכוף, בדומה לחיזוק הגוף והשרירים, כך נוכל לשמר יותר את הקשרים בין תאיו ואת התפקוד שלו. הדרך המהנה לעשות זאת היא על ידי פתירת תשבצים, סודוקו, משחקי קלפים כגון ברידג' ועוד.
כמעט אין אדם בעולם שלא נתקל במשך חייו במשחק כלשהו. מה מושך במשחק כתופעה בחיינו? המשחק הוא יותר מאשר בילוי. המשחק יכול להוסיף שמחה לחיינו, ולמלא את מקומם של פעילויות ותפקידים שגרתיים אשר התמעטו ועברו שינויים ככל שהתבגרנו. במקום אובדן, ריקנות או שעמום, משחק יכול לספק תחושת הנאה והתחדשות, והאתגר הטמון במשחקים עשוי לעורר את הצורך בהצלחה ובהישגיות גם בקרב אנשים מבוגרים.
האדם בוחר לשחק לשם הנאה מיוחדת, השונה ונבדלת מניסיונותיו האחרים (כמו שובע, שליטה, סיפוק מיני). זוהי פעילות לא חומרית, שלא באה לספק צרכים אחרים. המשחק הוא, בעצם, יצירה שברירית התלויה כולה בהסכמת השחקנים בקבלת כללי המשחק, המקום והזמן.
במשחק יכול האדם להיות יצירתי ולהשתמש במנגנוני חשיבה יצירתית הטמונים בו, שמעולם לא זכו לביטוי לפני כן. רק בהיותו יצירתי, מגלה האדם את עצמו. תלוי כמובן במשחק, אך השתתפות במשחקים מסוימים יכולה לבטא משאלות לב, הבעה ושותפות.
באילו משחקים בוחרים מבוגרים לשחק? ישנם סוגי משחקים ספציפיים למבוגרים כגון משחקי מנהלים, משחקי פתרון בעיות, משחקים עסקיים ועוד, וישנם כמובן גם משחקי תפקידים, המשמשים בטיפול, בחינוך או בהדרכה. משחק התפקידים מתוכנן כך שעל מנת להשיג את המטרה על השחקן לפתח אינטראקציה עם שחקנים אחרים תוך עימות או יצירת בריתות עם אחרים סביבו.
בסדנא, המוצעת ל-6-10 שחקנים ושחקניות, נציג תחילה את מהות המשחק וחשיבותו עבור מבוגרים לשימור יכולות רגשיות (כגון הנאה, אתגר, שליטה), חברתיות (במסגרת משחקים הדורשים שיתוף פעולה בקבוצה במטרה לנצח) וקוגניטיביות (כגון זכרון). בחלקה השני של הסדנא נתנסה במגוון משחקים חדשים שנועדו למבוגרים. מטרת הסדנא לחשוף את המשתתפים לעולם המלהיב והמגוון של משחקי קופסה, והאופן בו משחקים אלו יכולים לסייע להם בתחומים שונים כאנשים מבוגרים.
מנחה הסדנא, ד"ר ארז מילר, הוא פסיכולוג מומחה, אספן משחקים ושחקן נלהב בעצמו.
אלו מכם שרוצים לקרוא עוד על חשיבותם של משחקים בחיי מבוגרים, מוזמנים לעיין בגיליון 13 של הירחון "
גיל חדש
" בהוצאת הביטוח הלאומי מ-2012.
כמו כן, אתם מוזמנים לקרוא על משחקי לוח למבוגרים בעולם העתיק ב
כתבה
שהתפרסמה בעיתון הארץ.