שיטות טיפול
מהו טיפול קוגניטיבי - התנהגותי (CBT) ?
טיפול קוגניטיבי - התנהגותי הוא גישה פסיכולוגית להתערבות טיפולית. CBT המבוסס על מחשבות, הנחות, אמונות והתנהגויות, במטרה להשפיע על רגשות שליליים ועל התנהגויות המקשים על הילד/ה או הנער/ה להסתגל לסביבתם. בטיפול בילדים ובנוער, הטיפול הוא לעיתים פרטני, לעיתים באמצעות הדרכת הורים, ולעיתים בעבודה משותפת עם הילדה או הנער/ה וההורים. במקרים מסוימים הטיפול גם כולל ייעוץ לצוות ביה"ס או הגן בו לומד/ת הילד/ה או הנער/ה. במקרים אלה המטרה היא לפתח התאמות לימודיות נדרשות ותכנית אישית לשיפור התנהגותו ותפקודו של הילד, תוך שימוש בניסיון ובידע שרכשתי כפסיכולוג חינוכי בעבודה עם צוותים חינוכיים וטיפוליים במסגרות חינוכיות מגיל הגן ועד למסגרות על-יסודיות.
בשונה מחלק מהשיטות הטיפוליות בפסיכולוגיה, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מבוסס הן על תיאוריות פסיכולוגיות עדכניות, והן על ממצאי מחקרים.
המטרות בטיפול קוגניטיבי - התנהגותי הן:
לסייע למטופל לשנות את התנהגותו (למשל, שליטה באלימות, או רכישת כישורים חברתיים).
לסייע למטופל לשנות את רגשותיו (כמו בבעיות של דיכאון, חרדה, או קושי בשליטה בכעס).
לסייע למטופל לשנות את מחשבותיו (כגון פתרון בעיות במצבים חברתיים), באמצעות זיהוי מחשבות לא-הגיוניות או לא-סתגלניות, הנחות ואמונות הקשורות לרגשות השליליים. בהמשך הטיפול, העבודה היא על זיהוי האופן שבו אותן מחשבות, הנחות ואמונות משפיעות על רגשות והתנהגות הילד/ה או הנער/ה. המטרה היא לאמץ במקומן דרכי חשיבה יותר מציאותיות והגיוניות המאפשרות לילד/ה או לנער/ה לסייע לעצמו ולכוון את עצמו במצבים שונים.
איך עובד טיפול קוגניטיבי-התנהגותי?
לפני תחילת הטיפול נאסף מידע מהמטופל ומהוריו (כשילד או נער מופנה לטיפול פרטני) או רק מההורים (כשההורים פונים להדרכה), כדי לקבל תמונה עדכנית ומקיפה על יכולות וקשיי הילד/ה או הנער/ה, על התפתחות קשייהם לאורך השנים, ועל גורמים שונים בבית, בשכונה ובביה"ס שיכולים להשפיע (לטובה או לרעה) על האופן שבו קשייהם באים לידי ביטוי.
בהמשך, אנו מתחילים בתהליך של הבנת משמעות חיי הילד/ה או הנער/ה והפירושים שהוא או היא נותנים לקשיים איתם הוא מתמודד. זהו תהליך מובנה, המכוון להשגת מטרות אותם קובע הילד או הנער שהופנה לטיפול, או ההורים שפנו להדרכה.
שלא כמו בחלק משיטות הטיפול הפסיכולוגיות, תהליך הטיפול בגישה הקוגניטיבית-התנהגותית אינו מתמקד רק בדיבור, אלא כולל גם תרגולים והתנסויות תוך שיתוף פעולה בין המטפל לילד/ה או לנער/ה או בין המטפל להורים. תהליך הטיפול ממוקד במטופל כאדם ולא בבעיה ממנה הוא סובל. בתהליך זה המטפל עובד עם הילד/ה או הנער/ה וההורים באופן פעיל, במטרה להשיג שינוי מירבי. בתהליך זה יש העצמה (פיתוח כוחות ויכולות) של הילד/ה או הנער/ה ופיתוח שליטה עצמית.
למרות שהטכניקות הטיפוליות משתנות בהתאם למטופל או למטרת הטיפול, הן בדרך כלל כוללות:
- יומן של אירועים משמעותיים והרגשות, ה מחשבות וההתנהגויות הנלווים אליהם.
- תשאול ובדיקה של מחשבות, הנחות, הערכות ואמונות שייתכן ואינן מסייעות למטופל ואינן ריאליסטיות (למשל, "אני חייב שכולם יאהבו אותי").
- התמודדות הדרגתית עם פעילויות שייתכן שנמנע מהן (כמו במקרים של חרדה או קשיים חברתיים).
- התנסויות בדרכי התנהגות ותגובה חדשות.
- שיטות להרפיה עצמית (היעילות במצבי כעס או חרדה).