אבחונים
לידור (שם בדוי) הופנה לאבחון פסיכודידקטי משולב על ידי ביה"ס עקב קשיים בהבנת הנשמע בשיעור, פערים בידע בתחומי הלמידה השונים, וחשד לקשיי קשב וריכוז.
אלון, תלמיד עם לקות שמיעה עמוקה. למרות שהוא מושתל מזה מספר שנים עם שתל קוכליארי, עדיין יש לו עיכוב שפתי משמעותי, קצב התקדמותו הלימודית מאוד איטי, הוא מתקשה להשתלב בשיעורים פורמליים בכיתה הרגילה ונזקק לתמיכה רבה ולתיווך לימודי כדי להבין את הנעשה והנלמד בכיתה. הוא הופנה לאבחון פסיכולוגי כדי לברר את הסיבה לקשייו.
אור הופנה לאבחון דידקטי עקב קשיים לימודיים ופער בהישגים בכל התחומים, וכן קשיי קשב וריכוז.
סיבת ההפניה
סיבת ההפניה היא הבסיס לכל סוגי האבחונים. כאשר היא מנוסחת היטב וממוקדת, היא צריכה לא רק להסב את תשומת ליבנו לקשיים הנוכחיים ואולי גם לכמה זמן הם נמשכים, אלא גם משמשת כשאלה לגבי הסיבות לקושי. את התשובה לשאלה זו נוכל לבחון באמצעות כלי האיבחונים הפסיכולוגיים והדידקטיים. בנוסף, לעיתים יש להמשיך ולברר את הסיבה לקשיי הילד באמצעות הפנייה לאבחון אצל אנשי מקצוע נוספים (כגון נוירולוג, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, מאבחנת תפקודי ראייה, קלינאית תקשורת וכיו"ב).
מטרת האבחון
מטרת האבחון היא לספק להורים, למורה בכיתה ולמורה להוראה מתקנת את המידע הדרוש לתכנון ההוראה והתאמת דרכי ההיבחנות. בתהליך הבירור (איסוף המידע, ביצוע האבחון, שקלול ממצאי האבחון) יש לברר מהם הידע והמיומנויות של התלמיד, הקשיים שהוא מגלה בתחומים השונים (חסר בידע, קושי במיומנויות), המוטיבציה שלו ללמידה, תהליכי הלמידה שלו (קליטה והבעה), אסטרטגיות תכנון, ארגון ובדיקת עבודתו, ומהן הסיבות לקשייו.
שאלונים לקראת אבחון תלמידי בי"ס יסודי, חט"ב ותיכון
מוכנות לכיתה א'